Sneeuwkettingen vergeten ?! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Sneeuwkettingen vergeten ?! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Sneeuwkettingen vergeten ?!

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

10 April 2010 | Hongarije, Boedapest

Vrijdagochtend hebben we voor het eerst de wekker gezet… Om 7.30 uur. Toch nog steeds een uur later dan wanneer we gewoon zouden moeten werken… We wilden vandaag de zoutmijnen in Wielizcka bezoeken EN nog een stuk rijden zodat we op de geplande camping in Slowakije konden komen. De zoutmijnen waren prachtig! Een leuke vlotte gids en een klein groepje van 8 toeristen. De rest was wat stilletjes, maar wij zaten vol met vragen en hebben de gids dus de oren van het hoofd gevraagd. Het hoogtepunt van de grot was een gigantische kapel/kerk, waarvan alles (wanden, vloer, beelden, zelfs de kandelaars) bestaan uit zout. De gammele lift waar Antoon het over had viel wat ons betreft best wel mee, maar we hadden natuurlijk wel een doembeeld hiervan gevormd. In de tijd dat ik nog bij Els in Hellevoetsluis logeerde (toen ik daar werkte) had ze allemaal leuke potjes in de kast staan met snuisterijen daarin afkomstig uit verschillende plaatsen. Wij hebben dat idee een beetje overgenomen en willen dus op verschillende plaatsen iets meenemen om in kleine potjes te doen. Dat het eerste het (grove) zout uit de mijn zou zijn ligt dan natuurlijk voor de hand…
Tegen lunchtijd zaten we weer in de auto op weg naar Slowakije. We hebben ongeveer 350 km gereden en bijna geen snelweg gezien. Wel veel bergen (we moesten zowel de hoge als de late tatra over)… en sneeuw!!! En niet alleen op de toppen in de verte. Ook langs de weg lag behoorlijk wat sneeuw. Zoveel dat we ons bijna zorgen begonnen te maken of we wel door konden rijden… We hebben met onze auto in de sneeuw gepauzeerd, en konden zowaar lekker in ons t-shirtje buiten blijven staan…
Ons einddoel voor die dag was camping Het Boerenhof. Inderdaad van Nederlandse eigenaren! Limburgers wel te verstaan. Dion en Monique vieren vandaag hun 4 jarig bestaan in Slowakije. Officieel zou de camping pas vanaf volgende week open zijn, maar ze maakten graag een uitzondering. En daar waren we erg blij mee! En deze keer hoefden we niet extra te betalen… Sterker nog… voor 10 euro hadden we een plekje op de camping, en een eetkamertje dat we met een ouderwetse houtkachel zelf konden verwarmen, een gaskooktoestel, en toilet, douches en afwasbakken helemaal voor ons alleen! Het was een heerlijk plekje! Dion en Monique waren erg gastvrij en wezen ons nog op een stukje route een stukje verderop dat alleen geschikt was voor 4x4 auto’s. Een prima moment voor de vuurdoop op offroad gebied, wetende dat Dion en Monique een paar honderd meter verderop waren om ons te helpen :).
Voor onze reis begon hadden we besloten dat we in Tjechie wel donsjassen en pepperspray zouden gaan kopen. Donsjassen hadden we uiteindelijk al eerder gekocht via marktplaats (gelukkig, want daar hebben we de afgelopen dagen al dankbaar gebruik van gemaakt!). De pepperspray waren we eigenlijk helemaal vergeten. En door Tjechie zijn we niet eens gekomen ;-). Dus gingen Joost in Brezno (dorp bij de camping) op zoek terwijl ik de auto ‘bewaakte’. Het koste wat tijd en moeite, want ook hier sprak echt niemand fatsoenlijk Engels of Duits, maar dik een uur later kwam hij triomfantelijk terug met twee busjes pepperspray. Uiteindelijk gevonden in de Army-shop die op 2-hoog boven de supermarkt zat. Hulde Joost!
Momenteel zitten we in Zuid-Hongarije, vlakbij de grens met Servië. In Servië en Macedonië zijn nauwelijks campings te vinden, dus hebben we besloten morgen een lange dag te gaan maken en niet te overnachten in Servië. In Macedonië hebben we al een hotelletje geboekt, lekker niet hoeven zoeken en gegarandeerd plek!

• 10 April 2010 - 16:11

Hugo:

Zo, dat schiet op! In europa ga je natuurlijk een stuk vaker over een landsgrens dan in Afrika.
    Groeten uit een zonnig Eindhoven :P
    Hugo

• 10 April 2010 - 17:17

Cäcilia:

Heerlijk, om al jullie verslagen te lezen en jullie reis van een afstand mee te beleven! Liefs uit Hillegom

• 10 April 2010 - 18:31

Margo:

vreemd zeg! sneeuw ,donsjacks! zijn jullie verdwaald of zo? jullie gingen toch naar Afrika?? oke, oke , ik moet geduld hebben natuurlijk.
    liefs, margo en J.

• 10 April 2010 - 19:31

Maarten:

Hey Joost en Bianca,

Heerlijk om jullie berichten te lezen!

• 10 April 2010 - 19:32

Elly En Wil:

Bianca en Joost Geniet met volle teugen en geweldig zoals jullie alles beschrijven. We zien het allemaal voor ons. gr uit eindhoven.

• 10 April 2010 - 19:43

Marleen:

Klinkt goed! Leuk idee die potjes! Ga ik zeker onthouden.
    X (ook van Bas)

• 10 April 2010 - 20:11

Tom & Janny:

Als ik dit zo lees lijkt het al zo ver : Hongarije maar dan zie ik ook dat er nog 235 dagen te gaan zijn !
    Vraag me wel af waarvoor die pepperspray bestemd is maar misschien lezen we dat wel een keer.

Heel veel succes verder !

• 11 April 2010 - 07:11

Els:

Zoals je t beschrijft Bianca; ik zie het zo voor mij! Ik geniet er van. Enne . . . die potjes met grond? Doen, het is nog steeds een echte blikvanger in de kast!!liefs !

• 11 April 2010 - 08:08

Ine:

Geniet van jullie reis!!!! Ik geniet van jullie verhalen, ben benieuwd naar jullie avonturen.
    Groetjes Ine

• 11 April 2010 - 14:11

Yvonne:

Leuk jullie verhalen!! Ik vind ze elke keer weer heel bijzonder om te lezen en super dat jullie al zoveel meemaken! Ben benieuwd wat er allemaal nog meer gaat gebeuren!
    Geniet ervan!

Liefs,
    Yvonne

• 11 April 2010 - 16:57

Irene:

Als je dan toch in Macedonie bent, vergeet dan vooral niet het onvergetelijke nummer Skopje te luisteren op de memorystick met het gegraveerde labeltje;-)

• 12 April 2010 - 11:28

Marieke:

Super leuk om jullie avonturen te volgen! Geniet ervan!

• 12 April 2010 - 11:28

Marieke:

Super leuk om jullie avonturen te volgen! Geniet ervan!

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009