Petra en Wadi Rum - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Petra en Wadi Rum - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Petra en Wadi Rum

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

23 Mei 2010 | Jordanië, Amman

Afgezien van een paar bedouïnententen heel in de verte nergens een teken van leven. Een gps-coördinaat hadden we niet, maar volgens mij hebben we het gevonden: de middle of nowhere ligt hier. En dat op slechts een paar kilometer afstand van het touristische deel van Wadi Rum! Al moet ik er meteen bij zeggen dat we van dat laatste eigenlijk niet veel gemerkt hebben. Meer dan tien à vijftien andere 4x4’s (vrijwel alleen maar LandCruisers, en veel daarvan 60´ers zoals die van ons) hebben we eigenlijk niet gezien toen we vandaag dit wereldberoemde gebied doorkruisten. Maar daarover later meer. Eerst even terugblikken op de dagen hiervoor.

Als je maar een ding bezoekt in Jordanie, laat het dan Petra zijn. Aldus onze Lonely Planet. En daar zijn we het roerend mee eens. Als je ooit een boek, reisgids of touristische brochure over Jordanie hebt opengeslagen heb je ongetwijfeld een mooie foto gezien van een kloof (de Siq) met aan het einde een inmens grote, uit de rotsen uitgehouwen, gebouw (de Treasury). Dit is echter pas het begin. Als de kloof zich even verderop verbreedt zien we nog veel meer in de rotsen uitgehouwen gevels. Hoewel veel van de oorspronkelijke ornamenten de tand des tijds niet doorstaan hebben is duidelijk dat de Nabateers die deze tombes en eetzalen hier tussen de 3e eeuw voor Chr. En de 3e eeuw na Chr. ‘gebouwd’ hebben een zeer welvarend volk geweest moeten zjin. En een slim volk bovendien: om te voorkomen dat het steile dal bij forse regen in een wildwaterbaan veranderde legden ze een ingenieus stelsel van dammen, goten en waterbekkens aan. De dag ervoor hadden we al een paar mooie voorbeelden daarvan gezien in Litte Petra.

Op aanraden van zowel Marleen als andere reizigers die we in Dana ontmoetten, zijn we direct na de Treasury links de berg op gegaan. Trede voor trede, bocht voor bocht, werken we ons op ons gemak een weg naar boven. Onderweg stoppen we meerdere keren om foto’s te maken van mooie grillig gevomde rotspartijen in de meest mooie kleuren (grijs, bruin, rood, geel… ), of simpelweg om te genieten van het uitzicht. Het mooiste uitzicht krijgen we echter als we op de top. Iets voorbij de hoge offerplaats kijken we over de rand van het plateau en overzien we de gehele vallei. Indrukwekkend. Na een korte pauze lopen we via een andere, duidelijk minder druk belopen, route naar beneden. Onderweg passeren we verschillende tempels. Lager op de helling zien we overal grote gaten in de rotsen. Waren het in Kapadocie (Turkije) vooral woningen die in de rots uitgehouwen waren, in Petra zijn het hoofdzakelijk tombes. Reeds lang geleden zijn deze door grafrovers geplunderd. Wat rest achter de opening is meestal slechts nog een kale vierkante ruimte.

Petra in is veel te groot om in een dag te doen. Wij hebben er dan ook voor gekozen om een ticket voor twee dagen te kopen. Op die manier konden we de tweede klim, die naar the Monastry, bewaren voor de tweede dag. Hoewel we van plan waren om de trappen lopend op te gaan, hebben we ons uiteindelijk getrakteerd op een ezelritje. Omdat we korting kregen omdat het nog vroeg was ;-) Als we het ergens doen, dan is het wel hier, zeiden we tegen elkaar. Facinerend hoe die ezels schijnbaar zonder moeite de trappen en rotspaden oplopen. En dat vijf keer per dag, aldus de ezeldrijver. Dat Bianca’s ezel constant probeerde de mijne in te halen – bij voorkeur op het steilste, smalste en/of bochtigste stuk – maakte de belevenis voor ons compleet. Al met al is het echter de combinatie van het kale berglandschap, de tombes en de inmense in de rots uitgehouwen gevels die tot de verbeelding spreekt. Op de een of andere manier ademt Petra iets avontuurlijks uit. Niet voor niets werd hier ooit de film Indiana Jones & the last crusade opgenomen. Op het moment dat ik dat las in de Lonely Planet nestelde het thema van de soundtrack zich in mijn hoofd, om er voorlopig niet meer uit te gaan!

Maar nu zitten we dus in Wadi Rum, het gebied waar T.E. Lawrence van de plaatselijke bedouinen zijn bijnaam ‘ Lawrence of Arabia’ kreeg tijdens de Arabische Revolutie. Afgezien van een paar herinneringen aan hem en eeuwenoude rotstekeningen is het echter vooral het overweldigende landschap dat hier centraal staat. Een glooiende woestijn van geel, wit en rood zand vol met enorme rotsmassieven die prachtige coulisen vormen in het landschap. Het uitzicht is hierdoor telkens weer anders en het is heerlijk om hier in alle rust rond te kunnen rijden. Bovendien kunnen we de auto eindelijk eens ‘echt’ uittesten. Wat lucht uit de banden en rijden maar! Hoewel we geen vergelijk hebben, hebben we het idee dat de auto naar behoren presteert, ook al komen we niet altijd bovenaan de heuvels ;-)

Enige nadeel van het gebied is misschien dat het navigeren niet echt gemakkelijk is. Elke rotsformatie is anders, maar de gratis kaart die we bij het visitors center hebben meegenomen is wel heel globaal. Des te blijer zijn we met de coordinaten die we op Mt. Nebo van Arie en Wendy gekregen hebben en van internet geplukt hebben. Dan hebben we tenminste nog iets van een referentie. Bordjes of richtingaanwijzers daar doen ze hier tenslotte niet aan. En dat is eigenlijk maar goed ook. Liever even zoeken naar een rotsbrug of romantische afgelegen overnachtingsplek dan een lokale gids meenemen en slapen in een van de compleet ingerichte camps. Leve het avontuur!

Graag waren we via de 50 tot 70 km lange woestijnroute naar Aqaba gereden. Maar bij gebrek aan gps-track en zin om geld uit te geven aan een gids zien we daar toch maar van af. Naar verwachting blijven we nog een of twee dagen in Wadi Rum om daarna gewoon via de verharde weg naar onze laatste stop in Jordanie te rijden.

• 24 Mei 2010 - 19:30

Peter:

Wauw.
    Remy heeft me hier al eens foto's van laten zien, nu zo'n beschrijving erbij maakt dat dit ook op mijn (al erg lange) lijst met toekomstige vakantiebestemmingen komt te staan.

Groeten uit Den Bosch!

• 24 Mei 2010 - 22:06

Cäcilia:

Klinkt indrukwekkend allemaal. De fotos van deze prachtige uitzichten krijgen we hopelijk nog te zien?
    ;-)
    groetjes, Cäcilia

• 25 Mei 2010 - 06:13

Koen:

Goed om te horen dat er in dit verslag geen melding word gedaan van kapotte auto-onderdelen. Zeker als ik ze heb opgehaald bij garage chaos.

Goed om te lezen dat de auto nu ook eens lekker wat zand heeft gezien. Zal die leuk vinden ha ha ha.

Veel plezier en tot de volgende update.

• 25 Mei 2010 - 06:15

Thekla:

Check, Jordanie wordt dus definitief toegevoegd aan mijn landen die ik nog wil bezoeken. Hoorde al dat het een heel mooi land is, maar als ik jullie verhalen lees, bevestigen jullie dat alleen maar meer.

• 25 Mei 2010 - 07:00

Irene:

De foto's, de foto's, waar zijn de foto's?
    ;-)

• 25 Mei 2010 - 09:08

John:

Wat is het toch heerlijk om jullie prachtige verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    Hopelijk gaan jullie nog veel mooie avonturen beleven !!! Geniet ervan.

Als jullie een chauffeur nodig hebben dan horen we het wel.

Groetjes uit Uden

• 30 Mei 2010 - 11:33

Marleen:

In een woord: SUPER!!

• 31 Mei 2010 - 17:33

Marijke Reijnen:

lieve Joost en Bianca,
    Wat een schitterend reisverslag! Ik zit helemaal te genieten van dit onderdeel van jullie reis, omdat wij vorig jaar in Jordanië geweest \ijn en ook zo onder de indruk waren van Petra! Super!! Geniet lekker verder!
    Liefs, Marijke

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009