Echt jarig - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Echt jarig - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Echt jarig

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

29 Augustus 2010 | Oeganda, Kampala

28 augustus, Fort Portal, Bianca

In de reisgids had ik gelezen over Entebbe (de oude hoofdstad van Uganda, die 100x leuker zou zijn dan Kampala, de huidige hoofdstad). Daar zouden we een leuk plekje moeten kunnen vinden om twee dagen later mijn verjaardag te vieren. Omdat we veel te laat vertrokken vanuit Jinja en we muurvast stonden in het onmogelijke verkeer in Kampala kwamen we ook hier weer in het donker bij de uitgezochte camping aan. De camping was niet zo bijzonder, maar de vrouw die naast ons stond des te meer! Een 77-jarige Amerikaanse die in haar uppie met een klein koepeltentje al een aantal maanden onderweg was. In het dagelijkse leven is zij kreeft-duikster en daarmee verdient ze in een half jaar zoveel dat ze de rest van het jaar kan reizen. Ongelofelijk hoe energiek zij op die leeftijd nog was en hoe enthousiast ze kon vertellen over de dingen die ze meegemaakt had!
Het personeel op deze camping was iets minder enthousiast en vriendelijk, en de volgende ochtend werd er op de camping gestart met bestratingswerkzaamheden naast onze tent. Toen er 10 minuten later een auto ongelofelijk luidruchtig gestart werd en ik boos mijn hoofd buiten de tent stak werd ik afgeblaft door de manager. Duidelijk geen plek om nog een nachtje te blijven en mijn verjaardag mee te beginnen!

Aangezien we behalve de camping nog niks van Entebbe hadden gezien zijn we eerst nog even naar het centrum toegereden, maar heel snel weer vertrokken. Hier komen was een grote vergissing! Deze plaats had echt helemaal geen sfeer! Dus op weg naar de volgende camping, die gelukkig alles goed maakte :).
Het was meer een soort park dan een camping, met in het weekend vooral daggasten die zich vermaken in en aan het meer. Kamperen was wel toegestaan, maar het enige probleem (aldus de portier) was dat we daarvoor wel 3000 shilling pp moesten betalen. Aangezien dit (omgerekend 1 euro p.p.) tot nu toe verreweg de goedkoopste camping in Uganda was, zou dit zeker geen reden zijn om weer te vertrekken. Het park was prachtig. We vonden een mooi plekje aan het meer en werden omgeven door (grote) vogels. Een paar honderd meter verder zaten tientallen apen in de bomen. Dat het sanitair niet geweldig was en we geen warme douche hadden namen we graag op de koop toe!

Mijn verjaardag begon dus heerlijk! Nooit eerder werd ik op mijn verjaardag wakker met het geluid van vogels om me heen en het uitzicht op het meer toen ik de tent uitstapte! Adam en Barbara verrasten me met een Pools verjaardagslied en een feestelijk ingepakt Mzungu (= Swahili voor de blanke) t-shirt. Dat dit wel heel toepasselijk was aangezien de naam Bianca ongeveer hetzelfde betekent was natuurlijk wel erg grappig! Joost had voor ons vertrek onze trouwvideo (die we nog steeds alleen op VHS hadden) op DVD laten zetten, dus nadat we een lange tocht naar de volgende camping hadden gemaakt (waarbij de mannen Barbara en mij trakteerden op een Rolex*!) lagen wij ’s avonds in bed (precies 9 jaar na het aanzoek) onze bruiloft nog eens te beleven. Een verjaardag om nooit te vergeten! Mede natuurlijk door alle sms-jes, mailtjes, e-cards van alle lieve vrienden en familie!

De afgelopen dagen zijn we lichamelijk weer wat aktiever geworden. Onze conditie is duidelijk achteruit gegaan, dus daar moest weer aan gewerkt worden (Terug in Nederland hebben we straks nog geen auto, dus zal er de eerste weken vooral gefietst moeten worden ). De omgeving van Fort Portal is echter ook zo mooi dat het zeker geen straf is. We hebben een mooie wandeling gemaakt tussen de verschillende kratermeren, twee dagen later fietsen gehuurd waarmee we naar een klein tropisch regenwoud gefietst zijn met een ‘druipsteen’grotje en een waterval. Van daaruit zijn we weer naar een paar kratermeren gelopen. Hoewel de weg nogal brak was en de fietsen zo mogelijk nog brakker (slechte remmen in de bergen, een standaard die niet ingeklapt blijft zitten, versnellingen die niet doen wat ze moeten doen, kale banden), de ‘uitgezette route’ niet veel meer was dan een A4-tje met wat hoofdwegen daarop getekend, was het een supermooie dag!
Vanmorgen hebben we een wandeling gemaakt door een moerasgebied. Omdat we vroeg met de wandeling wilden starten zijn we gisteren al deze kant op gereden. De weg leidde door een national park dat bekend staat om de chimpansees. Omdat chimpansees kijken behoorlijk duur is (nog net niet zo duur als gorilla’s kijken) hadden wij besloten dit park over te slaan. Maar de weg erdoorheen is vrij toegankelijk. Onderweg zagen we verschillende soorten apen, maar nog geen chimpansees. Totdat we ineens zagen dat achter een groep bavianen een aap zat die een stuk donkerder was en ook veel rechter op zijn poten stond. Een chimpansee! Denken we tenminste. Want toen we dichterbij kwamen vluchtte het beest weg. Geen bewijsmateriaal dus en ook geen gelegenheid om het nog eens na te kijken.
Na de moeraswandeling van vandaag kunnen we nog wat apensoorten aan ons lijstje toevoegen! Ook de red-tailed monkey, de grey-cheeked mangabee en de red colobus hebben zich laten zien. Ook waren er tal van mooie vogelsoorten waarvan ik de naam inmiddels al lang weer vergeten ben.

Inmiddels hebben we afscheid genomen van Adam en Barbara. Helemaal niet leuk! Alles bij elkaar hebben we 4 weken met elkaar opgetrokken en het was echt heel erg gezellig. Adam heeft enorm veel humor, en ook met Barbara lag ik behoorlijk op één lijn. Ik miste ze al toen ze een half uur weg waren :-(. Maar we gaan ze vast en zeker in Europa nog eens terugzien!

Morgen beginnen we aan onze ‘terugreis’; terug naar Kenia, voornamelijk langs punten waar we eerder al geweest zijn en die goed bevallen zijn. We willen toch nog wat meer van Jinja zien, gaan terug naar Mbale in de hoop dat ik op verloskundig vlak nog een kijkje in de keuken van de kliniek kan nemen, en daarna via Naivasha (waar we de auto bij de rozenkwekerij van Joost en Ingrid kunnen achterlaten) naar Nairobi. Waarschijnlijk zullen we ergens tussen 8 en 11 september terug naar huis vliegen. Het begint nu toch wel erg dichtbij te komen (hoewel we ook beseffen dat twee weken voor veel mensen een volledige vakantie is!) en we hebben erg veel zin om iedereen weer terug te zien!

*Rolex is de favoriete locale lunch: Een soort van wrap van chappati, omelet en tomaat (oftewel Roll Eggs :))

• 29 Augustus 2010 - 14:23

Bas:

Fijn te horen dat je een leuke verjaardag hebt gehad, nog van harte! Veel plezier nog de laatste weken en tot snel in het regenachtige Eindhoven

• 29 Augustus 2010 - 14:25

Marleen:

Haha na mijn vriendje ook nog even een berichtje van mij.

Klinkt weer goed het verhaal. Wij doen een poging tot foto's uitzoeken in het zeer koude en regenachtige Eindhoven. Wel erg leuk om dingen her te beleven.

Verjaardagslied klinkt erg grappig! Fijn om te lezen dat je een leuke verjaardag hebt gehad.

Geniet nog daar van al het moois en het zo wel erg leuk zijn als je in de kliniek nog wat kunt rondsnuffelen binnen je vakgebied.

XX

• 30 Augustus 2010 - 17:55

Marianne Vd Straten:

Dag Joost en Bianca,
    Allebei nog van harte gefeliciteerd! Toegezongen ben je al Bianca. Leuk hoor!
    Tja, dan nadert nu jullie terugkeer. Zoals je zelf al schrijft, wanneer je besluit terug te keren is het ineens weer zo dichtbij, het vertrek! Ook al kijk je uit naar de ontmoetingen in NL. Wie weet ontmoeten wij elkaar en hoor ik live jullie belevenissen. Voorlopig hou ik me via Geesje én jullie verslagen op de hoogte.
    Goeie terugreis.
    Marianne

• 14 September 2010 - 15:55

Wietske:

Ik kwam je kaartje tegen en dacht eens kijken waar die uithangt. Ik zie dat het allemaal voorspoedig gaat, geweldig joh, ik ben helemaal jaloers, al de kili geklommen? Hier gaat het allemaal prima eindelijk een beetje rust heeft wel een tijdje geduurd. hormonen???hihihi Christian staat al!! en is een lieverd, groetjes Wietske

• 20 September 2010 - 22:50

Rob&Zina:

Hallo Joost en Bianca. We lezen dat jullie inmiddels in Nederland zitten. Fijn he die vaste prijzen maar wel erg duur. Wij zijn gisteren (20-09-2010) aangekomen en hebben nu al heimwee (eigenlijk reiswee. Is alles goedgegaan, jullie auto staat nog immers daar, wat zijn jullie nog van plan?

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009