Eten in Afrika - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Eten in Afrika - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Eten in Afrika

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

15 Juli 2011 | Malawi, Mzuzu

Eigenlijk is het heel simpel en overal hetzelfde: groente en fruit koop je bij kraampjes langs de kant van de weg. Brood is lastiger. Maar ook dat is met enig zoeken meestal wel te vinden in één van de kleine winkeltjes die de meeste dorpjes rijk zijn. Ook dingen als afwasmiddel, olie, etc. zijn daar doorgaans wel te krijgen. Voor de rest van de boodschappen ben je als overlander aanwezen op de supermarkten. En die vind je eingelijk alleen in de grote steden. Alhoewel het er op lijkt dat Malawi wat dat betreft toch net even anders is dan bijvoorbeeld Tanzania. In Karonga, de eerste plaats die we tegenkwamen nadat we eergisteren bij Songwe de grens over gingen troffen we al meteen meerdere supermarkten aan. Helaas niet zo groot en ruim gesorteerd als bijvoorbeeld de Nakumatt of Tuskys in Kenia, maar we vonden er wel blikjes mexicaanse saus met gepelde tomaat, ui, knoflook en groene pepers. De afgelopen twee dagen hebben we dus heerlijk chili sin carne gegeten. Inderdaad, zonder vlees dus. Want het vlees dat we in de winkeltjes langs de kant van de weg zien hangen trekt ons niet zo. Vlees of vis eten we dus eigenlijk alleen als we niet zelf koken en uit eten gaan. En dat doen we deze keer met enige regelmaat ;-)

Naarmate we zuidelijk komen lijkt het culinair steeds interessanter en gevarieerder te worden. Maar misschien komt dat ook wel omdat we meer en meer door westerlingen gerunde campings aantreffen. En die koken toch anders dan de Afrikanen zelf. Die lijken al snel tevreden te zijn met beef stew of een stuk redelijk vet en taai vlees. gestoofde kool en rijst of ugali (of zoals het hier in Malawi genoemd wordt nsima): ingedikte pap van maismail gekookt in water). Nee, dan spreekt de menukaart van de campings ons over het algemeen meer aan. De enorme garnalen bij Peponi Beach Camp waren heerlijk. De super malse kip spiezen bij Baobab Camp, subtiel gekruid met zelf zelfgekweekte pepertjes, zo mogelijk nog beter. We zijn benieuwd wat we vanavond voorgeschoteld krijgen. Evenals bij Baobab heeft ook de camping waar we momenteel verblijven, Lukwe Eco Camp bij het dorpje Livingstonia in Malawi, namelijk een eigen groentetuin. En wat voor één: bananen, ananas, aubergine, verschillende soorten sla, munt, peterselie, lemongrass, koffie, lenteui… je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er.
En niet alleen daarom is dit een mooie plek trouwens. Gerund door een gezellige Belgische eigenaar. Ruim opgezet, een eigen veranda bij de auto. schone en prima verzorgde compost toiletten (“na gebruik graag een schepje as en een schepje zand in het gat gooien”) waarbij je al zittend uitkijkt over de bosrijke camping, een heerlijk warme houtgestookte douche en een gezellig terras met een prachtig uitzicht. Livingstonia ligt namelijk ruim 800 meter hoger dan Lake Malawi. De weg omhoog was zondermeer avontuurlijk te noemen: over zand en losse stenen, en alleen in de steilste haarspelbochten een stukje beton, zo’n 12 km stapvoets in de eerste versnelling langzaam omhoog. Gelukkig lijkt het er op dat de problemen met de afslaande motor inmiddels echt verholpen zijn. Je moet er toch niet aandenken dat de motor hier, net als in Mombassa en Dar en Salaam, afslaat!

Vanmorgen hebben we het lekker rustig aangedaan. Ontbeten met wentelteefjes (typisch genoeg ‘French toast’ genoemd door de Engelsen, maar ‘pain perdu’ (= verloren brood) door de Fransen. En dan noemen de Vlamingen het ‘gewonnen brood’?!) en nu met de plaatselijke campingkat op schoot en een kop koffie op tafel op de veranda achter de laptop. Vanmiddag wandelen we waarschijnlijk via de Manchewe waterval naar het dorpje Livingstonia. We zijn benieuwd naar de sfeer van dit missiedorpje. En bovendien is ons brood op en zullen we dus weer boodschappen moeten doen.

• 16 Juli 2011 - 10:53

Rinus:

dag Bianca en Joost,
    bij Riikka's vacantiehuis kon je al heelijk genietend van de sauna over het water van de brede rivier uitkijken, maar zittend op het toilet uitkijken over een bosrijke camping lijkt mij ook relaxe en unieke ervaring. Zo'n vacantie ziet iedereen wel zitten!
    geniet nog van resterende reis, mooie natuur en het avontuur.
    groet, ook namens Geesje, Rinus

• 16 Juli 2011 - 16:50

Margo:

dus ik kan nog wat leren in Afrika! recepten graag inleveren bij terugkomst!
    ja en wij maar werken....! (nee, hoor, valt reuze mee. Genieten , he! en de groetjes van alle patienten!

• 16 Juli 2011 - 20:45

Els :

Het was weer genieten jullie verhaal te lezen. En leerzaam wat betreft de wentelteefjes (dat wentel begrijp ik, maar hoe zit dat met die 'teefjes' ?).
    Geniet van je reis !! ik kijk uit naar de volgende mail.

• 17 Juli 2011 - 17:24

Eva:

Haaa Joost en Bianca,

net even alle reisverslagen in een keer gelezen van deel 2!
    Mooie belevenissen en prachtige foto's. Tja dat jaloerse gevoel steekt weer op. Wat heerlijk en goed dat jullie dit gewoon doen!

Dikke kus Eva

• 19 Juli 2011 - 13:45

Cäcilia:

even een aantal van jullie verslagen achter elkaar gelezen - ik had een beetje achterstand. Wat een bijzondere verhalen hebben jullie weer! En hoe wonderbaarlijk is het dat jullie auto steeds weer opgelapt kan worden. Al moet het met lege conservenblikjes. Heel mooi zijn jullie fotos van landschap en dieren.
    Ga door met genieten en avonturen beleven,
    Liefs, Cäcilia

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009