Niets tot weinig - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Niets tot weinig - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Niets tot weinig

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

28 September 2012 | Zambia, Livingstone

Niets, helemaal niets. Dat deed de startmotor toen we ’s morgens wilden vertrekken. Aanduwen, koppeling op laten komen en starten? Helaas, nog steeds niets. Dan een mannetje van de camping maar een vriend met auto laten bellen en de startkabels tevoorschijn halen. Een klein uur later en ca. 50000 Kwatcha (10 dollar) lichter vertrokken we dan toch.

’s Avonds bij Pioneer Camp (net voor Lusaka) bleek de oorzaak snel gevonden. Het relais. Eerder tijdens onze reis is al gebleken dat stof en hitte kunnen maken dat dit blijft ´plakken´ waardoor de koelkast ook de startaccu´s leegtrek. Maar nu was het gewoon een stomee fout. Bij het controleren van de toestand net voor vertrek uit Lilongwe had Joost een veertje verkeerd gemonteerd te hebben. Stom! Bovendien bleek ook dat de dikke kabel tussen de beide extra accu’s gebroken was. Ook 35 mm2 kan kapot dus. Onbegrijpelijk. Alhoewel? Had een bekende een paar jaar terug niet al eens gezegd dat in Afrika alles kapot trilt? Gelukkig waren beide euvels snel weer hersteld.

In Lusaka hebben we weinig spannends gedaan: pinnen, tanken, boodschapen doen bij de plaatselijke Spar,wegenkaarten kopen (toch wel een fijn gevoel om die bij ons te hebben. En in Lilongwe konden we ze niet krijgen..). Op een lokale markt hebben we een heel gaaf (en zwaar) souvenir gekocht. En een spelletje, want ook dat waren we vergeten. En we zijn wederom op zoek naar gas gegaan. Ook hier bleek het helaas echter niet mogelijk om onze Nederlandse gasfles te vullen. Andere koppeling…  Misschien hebben we in Boswana meer geluk. Onze gastank is ook nog niet leeg…

Maar drie keer raden wat we gaan doen voordat we de grens over gaan: Livingstone, I presume? Inderdaad. Want wie Zambia zegt, zegt Victoria Falls natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn vielen die nogal tegen. We zitten hier momenteel in het droge seizoen. En dat betekent minder water, heel weinig water. Wat normaal een honderd meter hoge en ruim een kilometer lange muur van water hoort te zijn was nu niet meer dan een rotswand met slechts een paar kleine watervalletjes. En ook de bungeejumpers lieten zich niet zien vanmorgen. Jammer.
Voordeel van het droge seizoen is wel dat het water in de Zambezi lager staat. En minder water betekent heftigere stroomversnellingen. En de Zambezi is de rivier die je niet mag missen als je van raften houdt. Grote kans dus dat we morgen gaan raften dus. Na de Tana River in Kenia en de de Witte Nijl in Oeganda willen we ook hier de de uitdaging aan gaan.

P.S. ook bij Lusaka trouwens weer beesten op de camping. Naast de gebruikelijke campinghondjes en bavianen dit keer ook een zebra’s en een ca. 7 centimeter lange engerd. Een sprinkhaan?

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009