Wesel - Reisverslag uit Side, Turkije van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Wesel - Reisverslag uit Side, Turkije van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Wesel

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

01 Mei 2010 | Turkije, Side

Het mooiste van een reis als deze is misschien nog wel het contact met de mensen. Een van die mensen is Wesel.

Wesel ontving ons bij aankomst op camping/pension Istanbul in Side. Hoewel niet de eigenaar bood hij ons meteen een kop koffie aan. Eigenlijk had Joost liever thee (çay) gehad, maar dat had ie niet in huis. Geen thee in Turkije?!

Wesel is seizoensarbeider. ‘s Winters woont hij bij zijn familie in Iskendrum. ’s Zomers werkt hij als masseur in hammams aan de kust. Als hij werkt tenmiste, want we krijgen de indruk dat hij meer niet dan wel werkt. Niet dat hij niet wil, maar het moet wel echt klikken met de eigenaar en collega’s. En dat doet het lang niet altijd. Wesel vertelde ons dat hij vorige zomer voor niet minder dan acht verschillende werkgevers gewerkt heeft.

Wesel is niet commercieel. Hij vraag niet om fooi, ook niet met lichaamstaal en probeert een tourist niet – zoals gebruikelijk in dit soort oorden - bij voorbaar uit te buiten. Ook is Wesel niet zo van de tijd. Als ie om half negen op zijn werk verwacht wordt, vertrekt ie rustig pas om tien uur. En dat op zijn eerste werkdag!? Ach… het klikt toch niet vertelde ie ons een dag later.

Maar erg vindt Wesel dat allemaal niet. Hij is snel tevreden. Hij krijgt 10% van wat de klant betaalt voor een behandeling, plus eventuele fooi. Voor ons bezoekje aan de hammam in Side betaalden wij 25 euro per persoon. Dat betekent dat Wesel hier dus maar 2,5 euro voor zou krijgen. De rest gaat naar zijn baas. Op een goede dag doet Wesel een stuk of acht massages, dus verdient hij zo’n 20 euro. Maar meestal is het minder. Dat is niet veel als je eigenlijk alleen in de zomer werkt.

Maar bovenal is Wesel vooral een aardige vent, die graag een praatje maakt en je graag wil helpen. Gelukkig spreekt hij aardig Engels. Erg handig als je op zoek bent naar iemand om je auto te herstellen nadat je wiel eraf gelopen is ;-). Ook nodigt hij je graag uit voor een kop koffie (op onze laatste avond in Side had hij ook thee) of komt hij je een gegrild kippenvleugeltje brengen. En dat is nou net wat deze reis anders maakt dan een gewone vakantie. Maar misschien is het ook wel een beetje wat Turlkije anders maakt dan een andere vakantiebestemming. Hoewel Syrië nog veel gastvrijer schijnt te zijn. We zullen zien…

• 01 Mei 2010 - 18:19

Eva:

Ha,
    Als eerste reactie op jullie nieuwe wesel bericht....
    Leuk en bijzonder he, dit soort ontmoetingen en fijn te bedenken dat jullie pas in Turkije zijn... Nog heel wat in het verschiet.
    Geniet!

Kus Eva

• 01 Mei 2010 - 20:05

• 01 Mei 2010 - 20:06

• 01 Mei 2010 - 20:06

• 04 Mei 2010 - 11:28

Nicole:

Lieve Joost en Bianca,

Wat heerlijk om al jullie avonturen te kunnen lezen! Ik heb al een aantal keren meegelezen, maar zag nu pas dat ik ook een berichtje voor jullie kan achterlaten. Op naar Syrie (daar zitten jullie inmiddels natuurlijk al...). Heel veel plezier en een dikke kus, Niek

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009