Bijzonder afscheid - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Bijzonder afscheid - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Bijzonder afscheid

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

10 Mei 2010 | Jordanië, Amman

Twee uur. Zo lang hebben we er vanmorgen in Amman over gedaan om van de Soedanese ambassade naar ons hotel te komen. Wat een onmogelijke stad om zelf je weg in te vinden! Oorspronkelijk gebouwd op zeven heuvels (net als Rome) telt de stad er inmiddels niet minder dan negentien. En ze zijn verdomd steil ook nog! Maar wat het vooral lastig maakt is dat de brede boulevards een tussenberm hebben die vrijwel nergens over te steken is, dat klaverbladen soms als rotondes op de kaart staan en dat die kaart bovendien niet vermeldt of iets eenrichtingsverkeer is of niet. Bijna hadden we de brui er aan gegeven. Dan maar niet naar Amman, dan maar niet even lekker douchen. Want dat zat er gisteren niet in. Toegegeven, het kampeerplekje in Jerash lag prima, bij het bezoekerscentrum van de oude stad Gerasa. Maar zo’n parkeerplaats met alleen toiletten is toch niet alles. En zo’n nachtwaker die je – waarschijnlijk onbedoeld – constant het gevoelg geeft bekeken te worden is ook niet alles. Maar ja, wat wil je voor een gratis kampeerplekje. Leve de gastvrijheid van de Jordaniërs!

Want gastvrij zijn ze zeker. We voelen ons echt welkom. Maar wat wil je ook, als zo’n beetje iedereen die je tegenkomt (douanier, winkelier, politieagent, kaartjesverkoper, etc.) je vraagt: “How are you? Where are you from? Oh, Holland. I love Holland. Welcome in Jordan”. Soms komt er een “allemachtig prachtig” achteraan (wie zegt dat in hemelsnaam ooit in Nederland?), maar meestal blijft het hierbij. Een enkeling gaat echt een gesprek aan. Zoals de man in het kleine winkeltje in Jerash. Maar die had dan ook jarenlang in Texas gewoond en veel van de wereld gezien. Niettemin leuk om even met hem te spreken over zijn land, de mensen en de gewoontes. Bijvoorbeeld over dat Jordaniërs (net als Syriërs trouwens) gewoon zijn om plastic zakken, flessen, papiertjes, etc. op straat te gooien. Ondanks dat de Islam voorschrijft dat je goed voor mens, dier en je omgeving moet zorgen lijkt het ze gewoonweg niets te doen dat ze daardoor de hele dag in de rommel rondlopen. Rare jongens, die Arabieren!

En ook Mahmoud was een uitzondering natuurlijk! Eerder hebben we al geschreven dat hij speciaal een dag vrij genomen had om ons rond te leiden door de oude stad Gadara (bij Umm Quais). Mahmouds vader heeft als archeoloog gewerkt en ook hijzelf heeft meegewerkt aan opgravingen ter plaatse. En dat was te merken. Onvermoeibaar loodste hij ons van de ene naar de andere bezienswaardigheid. En als toetje werd er ook nog even een vriend met auto, Mohammed, opgetrommeld voor een tour in de omgeving. Met zijn vieren hebben we de zon onder zien gaan; jemig wat gaat dat snel ineens. We waren bijna te laat geweest! Daarna hebben we een stuk langs de grens met Israel gereden. In het donker is de overal goedverlichte muur duidelijk te zien. En best wel vreemd voor ons als grensloze Europeanen om te ervaren dat je bij een politepost tegengehouden wordt en niet verder mag omdat het donker is, ook niet als je voor het ministerie van toerisme werkt en twee Hollanders achterin de auto hebt ;-)

Maar we moesten toch terug naar Mahmoets huis. Daar wachtte zijn zus Zeynep immers met een grote schotel overheerlijke mensaf; gekruide rijst met kip, pinda’s en een yoghurtsaus. Eigenlijk hoort dit traditionele recept met lamsvlees en amandelen bereid te worden, maar we kunnen onmogelijk zeggen dat dit niet lekker was. Integendeel! Mahmoed en wij aten met lepel, rechtstreeks uit de schaal, maar zijn vader heeft ons laten zien hoe je het (zoals de bedouïnen) met je handen eet: alles tot een bal kneden en die vervolgens naar binnen werken. Niet echt charmant, maar vast net zo lekker. De kokkin zelf at helaas niet mee. Ze had al gegeten, zei ze… Maar even later met de thee en cake kwam ze er wel bij zitten, met hoofddoek. Alleen toen Bianca eerder die middag in de tuin met haar op de foto ging, ging die even af.

Hoe sluit je zo’n bijzondere dag af? Hoe bedank je mensen die je nauwelijks kent en die toch zoveel voor je doen? Mahmoud die een dag vrij nam om ons rond te leiden, Zeynep die heerlijk gekookt had en ’s middags ook nog eens onze was gedaan had, … gelukkig hadden wij iets bijzonders bij ons: de gelukslampionnen die Marisela gegeven had voor ons uitzwaaifeestje. Een paar daarvan hebben we de eerste avond van onze reis in Duitsland al opgelaten, beschreven met gelukwensen van vrienden. De rest hadden we nog. Zorgvldig bewaard voor een bijzonder moment. En dat was het nu zeker! Een voor een hebben we ze vanaf het dakterras op laten stijgen. Leukste zou geweest zijn om ze allemaal tegelijk te laten gaan, maar daarvoor waaide het te hard. We moesten ze met twee of drie mensen vasthouden om te voorkomen dat het papier vlam vatte voordat de lucht in de lampionnen heet genoeg was om ze op te laten stijgen. Door die wind gingen ze overigens wel als een speer. Niet zoals de vorige keer omhoog, maar richting de telefoonkabels, het huis van de overburen en uiteindelijk riching Israel. We zagen de krantekop al voor ons: gisteren zijn enkele ondefinieerbare vliegende objecten waargenomen boven de Golan hoogvlakte… Uiteindelijk hebben twee lampionnen het niet gehaald. Voordat deze voldoende hoogte konden winnen bleven deze hangen in een boom in de tuin van de overburen en een electriciteitskabel. Ongelukken zijn er niet gebeurd, maar wel jammer dat het uitgerekend de lampionnen van Mahmoud en Mohammed moesten zijn. Die van Zeynep ging gelukkig wel goed. Hopelijk gaat ze trouwen, reizen en gaat ze Engels leren. Zolang ze de enige vrouw is in het huishouden van een gescheiden vader zal dit echter nog niet gebeuren, zo lijkt het… Om haar nog eens extra te bedanken hebben we haar een Delftsblauw schort kado gedaan wat we als kadootje meegenomen hadden vanuit Nederland. Past mooi bij de kopjes die Mahmoud al eens eerder gekregen had van zijn broer die in Leiden woont.

Maar nu zitten we dus in Amman. Deze hoofdstad van Jordanië heeft niet zo heel veel te bieden (‘gewoon’ een wame, stoffige, rommelige stad in het Midden Oosten), maar we waren toe aan even rust, een fatsoenlijke douche, etc. Bovendien zit hier een Soedanese Ambassade. Daar zijn we heel snel en vriendelijk geholpen. Alleen jammer dat we te horen kregen dat we hier zonder uitnodiging geen visum kunnen krijgen. Regels zijn regels. Wel hebben we het adres en telefoonnummer van het consulaat in Aswan, Egypte. Met een beetje geluk hoeven we dus toch niet naar Cairo!

Morgen gaan we het rustig aan doen. ’s Morgens als het nog niet te warm is de stad in. ’s Middags in het hotel de route voor de komende weken uitstippelen. En ’s avonds naar de film. In een filmhuis hier draait Yesterday, een film over de aidsproblematiek in Zuid Afrika. Gelukkig is ie Engels ondertiteld, want dat Arabisch hebben we nog niet echt onder de knie.
Salam Aleikum

• 10 Mei 2010 - 21:21

Petra:

het blijft ontzettend bijzonder dat jullie na al die jaren van dromen het nu tot werkelijkheid kunnen brengen. en dankzij jullie verhalen kan ik ook stiekem mee dromen dat ik ook ooit zo veel van de wereld mag gaan zien. heel veel plezier!

• 11 Mei 2010 - 05:37

Els:

Ik reageer niet specifiek op dit verslag maar wil even schrijven dat ik enorm van jullie verhalen geniet! Ik zie het allemaal voor me zoals jullie het beschrijven. Liefs ! Els

• 11 Mei 2010 - 17:01

Jos En José:

We genieten van jullie verslagen. Geweldig om zo'n reis te kunnen maken ! Nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen.

• 11 Mei 2010 - 17:18

Marleen:

Genieten en kippevel vanwege zulke mooie belevenissen.
    Wat is de wereld en de mens toch mooi!
    (ziezo wat een wijsheid op de dinsdagavond)
    X

• 11 Mei 2010 - 19:24

Ange:

Ik dacht: 'ik zal eens kijken of Joost en Bianca al iets online te melden hebben'. Wat veel verhalen en foto's al! Het ziet er allemaal fantastisch uit. Ik heb pas een paar stukjes gelezen, maar bezoek de komende tijd wat vaker waarbenjij.nu. Groetjes aan alle nieuwe buitenlandse vrienden...

Houdoe, Ange

• 11 Mei 2010 - 20:05

Marietje:

Hoy luidjes wat zijn jullie verhalen fantastich als er een nieuw verhaal is lees ik het meteen Nog veel plezier en een goede reis.

• 12 Mei 2010 - 00:06

Cäcilia:

allemachtig prachtig, dat hoorden wij ook steeds in Turkije. De enige woorden Nederlands die ze kenden, soms nog met 'achtentachtig' erachteraan.
    Hier is het koud en regenachtig en zo helemaal geen weer voor mei.
    Zaterdag hebben we bij jullie trouwdag stilgestaan toen we bij oma waren (nog gefeliciteerd dus!). en natuurlijk ook bij jullie reisverslagen. Wij zijn allemaal fan van jullie 'boek' en kijken al uit naar het volgende hoofdstuk.
    liefs!xx

• 16 Mei 2010 - 12:28

Marieke:

Wat een mooie en bijzondere verhalen. Leuk om mee te mogen genieten van jullie avonturen.

Heel veel plezier, geniet ervan.

x Marieke

• 17 Mei 2010 - 15:17

Marianne Vd Straten:

Hoi Joost en Bianca,
    Die schaal "mensaf" zag er zo lekker uit dat ik een recept heb gezocht én gevonden! Dus dat ga ik snel eens uitproberen!
    Goeie, gezellige reis verder samen.
    groetjes, Marianne

• 20 Mei 2010 - 07:45

Marcus :

Hé Joost en Bianca,

Wat een mooie ontmoetingen, foto's en belevenissen. Gelukkig is de auto weer betrouwbaar, dat lijkt me een hele geruststelling. Die lamionactie was vast een heel mooi moment. Jullie verslaan het zeer uitgebreid, en ik kan hieraan natuurlijk niet veel van mijn 12 wekelijkse uurtjes in Waalwijk besteden. Denk dat ik het weekende thuis wat uitgebreider ga kijken. Groet, Marcus.

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009