Sleutelen, schoonmaken en gezelligheid - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu Sleutelen, schoonmaken en gezelligheid - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Joost en Bianca Heijden - WaarBenJij.nu

Sleutelen, schoonmaken en gezelligheid

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Bianca

21 September 2012 | Malawi, Lilongwe

17-09-2012, 7:41 uur
Voor me loopt een stevige vrouw met een grote sporttas, op haar hoofd. Welkom in Afrika! We zijn op Jomo Kenyata Airport, Nairobi. Vorig jaar hebben we hier op de terugweg van Malawi nog een gebroken nacht doorgebracht. Dit keer hebben we een overstap van slechts drie uur. Gelukkig maar, want het is hier aardig druk. En veel plaats om ergens te zitten is er niet, laat staan een gezellig plekje. Ook nu komen we uit bij het Java House. Daar hebben ze in ieder geval prima koffie.

21-09-2012
Niet lang nadat ik bovenstaande typte bleek dat de vlucht naar Lilongwe vertraging had. Twee uur. Maar met het door Kenyan Airways voor het ongemak aangeboden ontbijtje was dat te overzien.
Inmiddels zijn we dus in Lilongwe. De eerste dag hebben we doorgebracht bij Madidi Lodge. Daar stond ons grote gele monster nog netjes op ons te wachten. Op een andere plek dan waar we hem achter gelaten hadden omdat ze fors aan het verbouwen waren. Extra kamers, oo k voor backpackers, een zwembad, een toiletgebouwtje buiten voor de camping, … ja, Eveline en Thando zijn goed bezig. We hadden ons voor de eerste nacht getrakteerd op een luxe kamer in de lodge, zodat we na een vermoeiende vlucht in ieder geval konden slapen als we dat wilden. En een luxe kamer was het zeker! Gigantisch groot (was ook wel nodig, want binnen een mum van tijd was de boel ontploft en lag de bagage – deels uit Nederland meegenomen en deels uit de auto - over de kamer verspreid), met 2 inloopkasten, een badkamer van het formaat balzaal, koelkastje erbij, lekkere bankjes, zowel binnen als buiten op het balkon. Geen airco (wel ventilator), maar dat was ook niet nodig. ’s Middags konden we uiteindelijk niet slapen, maar na een gezellig avondje met Eveline en Thando zijn we voldaan in slaap gevallen.
Na wat kluswerk (diesel filteren) en het regelen van een verzekering zijn we naar Esther’s huis gereden. Vorig jaar hebben we haar ontmoet bij Bua Camp. Zij was ook degene die ons de tip aan de hand deed om de auto bij Madidi te stallen. Esther woont in een huis met een prachtige grote tuin, waardoor je je echt niet realiseert dat je midden in de hoofdstad zit. Ook hier zijn we vooral bezig geweest met schoonmaken (jemig wat wordt zo’n auto stoffig als ie niet gebruikt wordt!) en klussen. Vol goede moed door Joost onder de auto om de uit Nederland meegenomen uitlaat te monteren. Dat bleek lastiger dan verwacht vanwege een dolgedraaide schroef. Uiteindelijk hebben we dat klusje dus maar laten doen bij de plaatselijke Kwik-Fit. Daar moesten we toch nog naartoe om een band te laten verwissselen. En ook de handrem werkt nu weer naar behoren.
Eigenlijk hadden we vandaag richting Zambia willen vertrekken. Maar omdat het bij de Kwik-Fit niet opschoot gisteren hebben we besloten nog maar een dagje langer hier te blijven. En Esther vindt het niet erg. Hoewel we elkaar eigenlijk maar nauwelijks kennen is het echt enorm gezellig. Heel anders dan met andere overlanders, met wie je eigenlijk vooral over reizen praat. Bovendien hebben we Zaliwe, Esthers dochter, beloofd dat ze nog in de daktent mag spelen.
Zometeen de grote boodschappen doen. Ook een kaart van zuidelijk Afrika staat op het lijstje, want bij het her-inpakken bleken de kaarten die we in 2010 voor vertrek in NL al gekocht hadden niet in de auto te liggen. Hm… zouden we ze dan toch mee naar NL genomen hebben? Ook gaan we nog een poging doen om de gasfles te laten vullen. Die is nog niet leeg, maar we verwachten niet dat er nog genoeg in zit om acht weken mee te koken. Gisteren is Joost hiervoor naar de John Deere gegaan. Daar verkopen ze niet alleen tractoren, maar vullen ze ook gas. Alleen die van ons niet. Andere vulnippel. Als het vandaag niet lukt op een ander adres, dan proberen we het later wel in Zambia of zo…

P.S.1 Foto's hebben we nog niet zoveel gemaakt, maar die volgen bij het volgende reisverslag.
P.S.2 Joost zijn telefoon heeft het al begeven, dus hij is niet meer op zijn eigen nummer bereikbaar. SMS naar Bianca of bel ons op ons Afrikaanse nummer (volgt nog).

• 21 September 2012 - 12:57

Hugo:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken in Afrika. Geniet ervan! Hier is het weer bijna weekend :)

• 21 September 2012 - 13:01

Arjen:

He luitjes, geniet nog een keer goed van deze trip! Goede reis en tot ziens maar weer....

• 21 September 2012 - 13:08

Margo:

goed om te horen, dat het althans enigszins volgens plan loopt. Het begin is dus gemaakt! En ik verwacht wel wat foto's te zien natuurlijk. Kan het niet laten (want natuuuuurlijk ben je benieuwd!)om te vermelden dat Yvon onder leiding van Kim na een hele lange aanloop, vlot is bevallen van een zoon Teun. Erg tevreden!
    Verder alles onder controle, maar mis je natuurlijk wel!!!!!
    groetjes!

• 21 September 2012 - 13:10

Marieke:

Hey luitjes!

Prima begin van weer een, ongetwijfeld, prachtige reis! Geniet er lekker van!

• 21 September 2012 - 14:15

Patricia:

Gaaf dat jullie weer in Afrika zijn. Ik ga jullie volgen! Een hele fijne reis gewenst!!!

• 21 September 2012 - 15:34

Yvonne:

Nou jullie beginnen iig goed aan jullie nieuwe Afrika avontuur! Heel veel plezier en hopelijk niet teveel autopech! Ik ga jullie zeker weer volgen!

• 21 September 2012 - 17:18

Maarten:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen!

• 21 September 2012 - 19:39

Marianne Van Der Straten:

Hoi Joost en Bianca,
    Geesje vertelde me dat jullie de Afrika-reis weer hadden opgepakt.....Dat ga ik dus weer volgen!
    Dat die auto goed onder het stof zat, was wel te denken.Als die weer schoon is kunnen jullie weer heerlijk verder reizen. Graag wens ik jullie alle goeds op jullie tocht en zeker niet teveel ongemakken.
    groetjes,
    Marianne

• 22 September 2012 - 11:12

Rinus En Geesje:

dag Joost en Bianco
    fijn iets van jullie te horen.
    zo te lezen voel je je al weer helemaal thuis in Afrika, en ook bij je vrienden.
    en natuurlijk heb je weer het een en ander op te lossen (uitlaat, kaart, gasfles),dus weer nieuwe uitdagingen.
    En nu maar vol goede moed verder.
    goede reis. leve het avontuur!
    Pap en mam.

• 25 September 2012 - 19:10

Irene:

Heeeeehoi,

Geniet ervan daarzo! We missen jullie nu al, maar hebben gelukkig elke dag een leuk kadootje om dat goed te maken!
    Bedankt vast voor de eerste 6! Sjoerd was vooral erg blij met kado 4 maar durft 'm nog niet open te maken vanwege instortingsgevaar;-).
    ps kunnen we jullie het beste mailen via jullie afrika-adres?
    Liefs Sjoerd en Irene

Joost en Bianca

Op 5 april 2010 ging een droom in vervulling en vertrokken we met onze knalgele Toyota Landcruiser uit Eindhoven om in acht maanden tijd via Turkije, het Midden-Oosten, en Oost-Afrika naar Kaapstad te rijden. Gaandeweg kwamen we er achter dat dit plan niet helemaal bij ons paste en besloten we de reis in stukken te hakken. In september 2010 parkeerden we de auto dan ook op de rozenkwekerij van vrienden in Kenia en vlogen we naar huis. In juni 2011 kwamen we terug om onze reis te vervolgen. Zes weken hebben we door Kenia, Tanzania en Malawi gezworven alvorens we de auto nogmaals parkeerden, ditmaal bij een lodge van een Nederlander in Malawi's hoofdstad Lilongwe. En volgend jaar? Het oorspronkelijke plan volgen en naar het westen doorsteken (Zambia, Botswana, Namibie)? Of aan de oostkant blijven en via Mozambique naar Zuid-Afrika rijden? We weten het nog niet. Hoeft ook niet. We hebben nog wel even om plannen te maken ;-)

Actief sinds 26 Maart 2009